SJ – vart tog era löften vägen?

Nu är jag så less på pendlandet till Flen men framförallt är jag less på SJ. Det handlar inte om snöstormen som idag lamslog bil-, tåg- och flygtrafiken. Det handlar om den icke-existerande kommunikationen inom SJ som jag bittert får erfara varje gång lite snö börjar falla.

Vid förra årets trafikkaos gick SJ ut och lovande att förbättra informationen till resenärerna så att förra årets trafikkaos aldrig skulle inträffa igen.

Nu är vi åter i samma sits. Jag förstår att SJ inte kunde förhindra olyckan som stoppade trafiken mellan Hallsberg och Katrineholm och som gjorde att mitt tåg var över en timma sent. Däremot kunde informationen från SJ vara betydligt bättre så att jag och 50 andra personer slapp stå ute i kylan i över en timma väntandes på tåget. Det är det enda jag som resenär och dagpendlare kräver – information.

För när jag väl stod på Flens station stod det inte hur pass föresenat tåget var, varken på tavlan, skyltarna eller på www.sj.se. Efter detta ringde jag SJ:s kundservice för att få reda på vart tåget hade tagit vägen och där får jag till svar att ”vi kan inte se vart tågen befinner sig”. You got to be kidding me!!

Med dagens teknik, hur är detta möjligt? Hur svårt kan det vara att uppdatera tågtabellen vid en försening så att resenärerna på stationen (som oftast kan koppla upp sig på sj:s hemsida och se om tåget är i rätt tid) kan få en uppfattning om när tåget kommer? Det här duger inte SJ. Ge resenärerna rätt information. Vår tid är också dyrbar och kan spenderas på ett bättre sätt än att hänga på Flens station mitt i snöstormen. Skärpning!!!

Ett svar på “SJ – vart tog era löften vägen?“

  1. […] Igår drabbades tågtrafiken kraftigt av den stormen som har brutit ut i stockholmsområdet och i södra Sverige. I Karlberg hade en stolpe fallit ner över spåret vilket orsakade totalstopp i trafiken norrut och till viss del även söderut. För egen del blev jag ”bara” ståendes i en halvtimma men för min kära pojkvän blev det en 3 timmar lång hemfärd. Ni som följer bloggen vet att jag tidigare har skrivit om tågkaoset och den bristande informationen från SJ. […]

Lämna ett svar